Hoeveel berichtjes zullen er dagelijks wel niet vanuit het kleinste kamertje verzonden worden? Het lijkt immers een mooi moment om snel even te reageren, die ene vraag te stellen of gewoon wat afleiding te zoeken. Je kunt deze toiletbreak in ieder geval maar beter nuttig besteden, toch? Ik denk het ook, alleen dan wel een beetje anders; door mindful naar de wc te gaan. En die momentjes te pakken voor een korte meditatie. Zo kom je op een laagdrempelige manier aan je dagelijkse portie zen. En doe je je lijf een enorm plezier.

Hoge nood? Ga zitten voor deze wc meditatie! >>

Geen tijd om te mediteren?

Wellicht herken je het wel; je bent de hele dag met van alles bezig en die meditatie schiet er (bijna) altijd weer bij in. Geen tijd voor. Voor mij in ieder geval heel herkenbaar, maar als ik heel eerlijk naar mezelf ben, is het misschien niet helemaal waar.. Ga maar maar eens na hoeveel uur je dagelijks op je telefoon zit, of chillend met je boy Netflix. Ergens heb je dus tijd zàt.

✔ Doe dagelijks een korte meditatie, op de wc

Door die paar keer op de wc je schermtijd in te ruilen voor wat me-time, heb je ineens wél tijd voor dat moment van innerlijke rust. Een toegankelijke en haalbare manier voor een korte meditatie, toch? En al doe je het maar één keer per dag, bijvoorbeeld wanneer je ’s ochtends net wakker bent. Dan heb je toch dat zen-momentje weer te pakken.

Wie weet pak je zo geleidelijk aan steeds meer momenten voor jezelf.

Gefocust naar de wc gaan is goed voor je

We zijn nogal geneigd om het toiletbezoek als onbelangrijk te zien, iets dat snel moet gebeuren, of als moment om even wat te checken. Er is altijd wel iets belangrijkers (?) te doen dan je blaas of darmen te legen. Waardoor er weinig aandacht voor is.

✔ Goed voor je bekkenbodem en stoelgang

Dit heeft als risico dat de blaas en/of darmen niet goed geleegd worden, wat weer kan leiden tot problemen, of bestaande issues verergert. Denk maar aan niet naar de wc kunnen (verstopping) of het juist niet op kunnen houden (incontinentie). Je blaas/darmen niet goed legen, kan ook pijn aan je bekkenbodem veroorzaken, of het gevoel dat je naar de wc moet, terwijl er nog niks uit hoeft.

Gefocust naar de wc gaan is dus niet alleen goed om voor je staat van zen; het is ook nog eens goed voor de gezondheid van je bekkenbodem en stoelgang in het algemeen!

✔ Helpt met loslaten

Bovendien is naar de wc gaan ook een stukje loslaten, let it go. Heb je daar in het dagelijks leven moeite mee; oefen het dan eens op het toilet. Zie je een verband?

✔ Boost je zelfvertrouwen

Gefocust naar de wc gaan is ook nog eens goed voor je zelfvertrouwen, want doordat je je meer bewust bent van je lichaam en daarnaar handelt, leer je beter te vertrouwen in wat voor jou goed aanvoelt ♥

Probeer deze korte WC meditatie

  1. Ga zitten en zet je voeten voor je op een klein krukje, zodat je bekken iets kantelt.
    .
  2. Sluit je ogen en adem, gewoon zoals je al deed, maar nu met aandacht. Wat voel je? Merk je ergens een pijntje op, of juist een fijn gevoel? En hoe zit het met je gedachtes? Laat het er allemaal zijn.
    .
  3. Leeg je blaas en/of darmen, wanneer je voelt dat je lichaam klaar is om los te laten. Voel ook of je iets kunt doen om hierbij te helpen; bijvoorbeeld door licht te persen, een andere houding aan te nemen, dieper te ademen of heel bewust de bekkenbodemspieren te ontspannen.
    .
  4. Visualiseer wanneer je moeite hebt om naar de wc te gaan. Stel je bijvoorbeeld voor dat je bekkenbodemspieren gezond zijn en optimaal werken en hoe je dan zonder moeite de blaas en darmen leegt. Of zie je ademhaling als een soort glijbaan; adem in terwijl het de trap opklimt, laat de adem via de glijbaan (van mond tot kont) wegroetsjen. Voel maar wat het voor je doet.
    .
  5. Wees dankbaar voor je lichaam! Het is toch bijzonder hoe je lichaam eten en drinken omzet in urine en ontlasting, zonder dat we daar actief over hoeven na te denken ♥ Dankjewel lief lijf.
Helaas lukt het niet altijd zoals je zou willen. Probeer ook dan mild te zijn voor je lijf en pers nooit te hard. Zoek de oorzaak uit en pak deze bij de wortel aan of maak een afspraak met een professional om je erbij te helpen.

Deze ayurvedische kruiden ondersteunen de stoelgang >>

Nog kortere meditatie op het toilet

Heb je echt geen tijd maar moet je wel wat stress kwijt? Bedenk dan voor het doorspoelen dat ál je stress in de pot ligt. Tijdens het doorspoelen zie je daarmee ook al die shit wegspoelen. Daahaaag!

Aanbevolen artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *